Branäs

Olofsfors

Branäsgruppen uttryckte ett behov av att effektivisera uthyrningsprocessen vid sina skidanläggningar och därigenom förenkla tillvaron för såväl skidåkare som skiduthyrare.

Uppdraget

Branäsgruppen äger och driver skidanläggningarna i Branäs, Kungsberget, Storstenshöjden och Vallåsen och har de senaste åren expanderat stort. Koncernen omsätter 200 miljoner om året och har som målsättning att verksamheten ska fördubblas på tio år.

Lösningen de såg framför sig var ett helt nytt system för att kunna förboka skidutrustning och liftkort. Det skulle ge möjlighet att använda terminaler för bokning och vara tillgängligt i mobil och surfplatta. Dessutom skulle det underlätta för kunderna genom notifiering via SMS när utrustningen är framplockad och möjliggöra betalning via mobilen eller på plats.

Processen

Samarbetet inleddes med att Teknikhuset tillsammans med kunden fastställde en kravbild för den nya tjänsten för bokning och betalning. I förstudien ingick kartläggning av vilka specifika behov som det nya systemet behövde lösa för att verkligen göra skillnad för de människor som besöker skidanläggningarna.

Utvecklingen av tjänsten för bokning och betalning gjordes i samarbete med Winpos-gruppen. Winpos tillförde specialistkompetens inom digitala kassasystem för bland annat fritidsanläggningar som gjorde det möjligt att uppfylla kundens behov.

Resultatet

Branäsgruppens anläggningar har fått en uppskattad och användarvänlig tjänst för bokning och betalning. Det nya systemet är integrerat mot det tidigare bokningssystemet och förenklar uthyrningsprocessen för både uthyrare och skidåkare. Både tack vare kortare kötider som maximerar tiden i backen och minskad kontanthantering i uthyrningsbutikerna.

Vill du veta mer?

Kontakta vår projektledare AnnaMaria Lundin på 070-324 14 25.

Eller maila till annamaria.lundin@teknikhuset.se