Svenska Kyrkan

Brottsoffermyndigheten (1) Baseco

Svenska Kyrkan ville möta sina besökares nya behov på webben med en helt ny webbplats.

Uppdraget

Svenska kyrkan önskade förbättra sin tillgänglighet i de digitala kanalerna och anpassa sin webbplats för att möta sina användares behov och erbjuda dem bättre service. De senaste årens besökarundersökningar talade sitt tydliga språk. De uppgifter som var viktigast för besökarna var

- Att hitta information om den lokala församlingen
- Kunna se vad som är på gång i form av kalenderhändelser
- Enkelt kunna hitta kontaktuppgifter till den de behöver nå.

 

Människor befinner sig ofta i de digitala kanalerna och då ska Svenska kyrkan också finnas där. Därför behöver vi anpassa oss efter användarnas nya behov på webben.
-Gunnar Sjöberg, kommunikationschef på kyrkokansliet i Uppsala

 

Statistiken visade att nära hälften av webbplatsens besökare kommit via mobil och surfplatta. Webbplatsen skapades därför med tanken ”Mobile first”, alltså att man i första hand anpassar webbplatsen för mobila enheter. Naturligtvis byggdes den också responsivt så att den anpassar sig och fungerar bra även på större skärmar. 

För att underlätta omställningen till det mobila tänket byggdes administrationen om.  Den nya administrationen guidar och hjälper redaktörer i skapandet av mobilanpassade webbsidor. Då även redaktörsgränssnittet anpassades för mobil användning kan redaktörer jobba med sitt innehåll oavsett var de befinner sig och vilken enhet de har framför sig. 

Processen

Svenska kyrkan inledde projektet under 2015 med en förstudie tillsammans med församlingar och medlemmar runt om i Sverige som fastställde målsättningar för den nya webbplatsen. 

Arbetet inleddes med ett design- och konceptarbete av den digitala byrån Phoswork. Vi på Teknikhuset fick i uppdrag att utveckla den nya webbplatsen och anpassa administrationen till den nya designen och dess funktioner.  Stora delar av den bakomliggande logiken gjordes och om förnyades, men stor vikt lades vid att redaktörerna skulle känna igen sig i det administrativa gränssnittet.

Ytterligare en viktig del av vårt uppdrag var att hitta en lösning för att på ett enkelt sätt flytta kyrkans 500 webbplatser med tillhörande dokument, kopplingar och bilder. Lösningen blev ett skräddarsytt migrationsverktyg som möjliggjorde en enkel och smidig hantering av alla webbplatser. 

Under de här fem månaderna med migrationsarbete utvecklade och levererade vi ny funktionalitet löpande som kyrkans redaktörer kunde testa och använda. Att få allt att flyta smidigt trots parallella spår var en intressant utmaning, men det löste sig bra tack vare nära samarbete med alla inblandade. Arbetet utfördes agilt med veckovisa leveranser för redaktörerna att testa och ta del av.

 

Förmodligen är det den största webbplatsmigration som genomförs i Sverige i år. Speciellt med tanke på att det krävts manuell handpåläggning för att anpassa till ny design.
- Pär Dalhielm, Projektledare.

 

Vid lansering hade hela webbplatsen byggts upp i en betamiljö med en tillhörande identisk stagemiljö, och på lanseringsdatum pekades webbplatsen om.

Resultatet

Den 25 april 2016 lanserades Svenska kyrkans uppdaterade webbplattform med 550 webbplatser och mer än 200 000 publicerade sidor. Då hade cirka 1000 redaktörer runt om i Sverige flyttat och bearbetat materialet till den nya webbplatsen.

Vill du veta mer?

Kontakta vår projektledare, Karin Vännman på 073-339 67 22.

Eller maila till karin.vannman@teknikhuset.se